Moudří vynikají, protože vidí sami sebe jako součást celku. Září, protože nechtejí oslnit. Dosahují skvělých věcí, protože nevyhledávají uznání. Jejich moudrost je obsažena v tom, jací jsou, ne v jejich názorech. Odmítají se přít, proto se nikdo nepře s nimi.

HIP HOP

18. listopadu 2010 v 15:37 |  taneční styly

.- - -


Hip hop je druh populární hudby a také novodobý taneční styl. Je tvořen ze dvou hlavních elementů, jimiž jsou DJing a rap. Hiphopováhudba vzniká spojením rytmů mixovaných DJem a veršů, které do nich vkládá rapper (též označovaný jako MC=Master of Ceremony). K již zmíněné hudbě, ať už reprodukované (DJing), nebo zpěvu (rap), patří grafický projev známý jako graffiti, akrobacie či tanec označovaný pojmem breakdance.

Hiphopová kultura vznikla na počátku 70. let 20. století v USA v černošských ghetech jako spojení jamajských a amerických vlivů. První zmínky o hiphopové kultuře pochází z Bronxu, v New Yorku. Další důležitou základnou bylo Los Angeles. Rozvíjel se zde směr, který oslovil mnoho mladých lidí, zejména afroameričanů - breakbeat. Tento styl hudby využívá tzv. zlomové okamžiky (proto break). Zakladatelem tohoto směru byl jamajský DJ Kool Herc, který se v roce 1967 přestěhoval z Jamajky do New Yorku. Přinesl s sebou jamajský způsob zpěvu tehdy známého jako toasting, který lze charakterizovat jako recitování improvizovaných veršů do rytmu reggae.


Hip hop do Ceska pronikl hlavne po stránce výtvarné, mladí lidé zacali po revoluci jezdit do Berlína, který byl jedním z nejpomalovanejších mest na svete, kde spatrili fenomén grafitti. Prvním kdo u nás zacal delat rap byl Lesík Hajdovský s kapelou Manželé, kterí v roce 1984 vydali album Kamufláž, na nemž asi nejznámejší skladba nese název Jižák, který pak v roce 1994 znovu narepovala pražská skupina PSH. Ta dnes patrí mezi prukopníky hip-hopu v Cesku. Mediálne známejší se však v pocátcích stala skupina Chaozz, která se se svými tracky (Policjééé, Svišti na golfovým hrišti a Vodopády) dostala až na prední místa v komercních hitparádách. Velmi významná je kompilace East Side Unia, na níž se sešel ten nejlepší východoevropský hip hop.
První nekomercní hiphopovou deskou (pokud pomineme kompilace) je v roce 2001 Repertoár od PSH. Ten odstartoval príliv nových hiphopových desek. V tomtéž roce vyšla deska Syndrom Snopp-Syndrom Separace. O rok pozdeji vydávají CD pražští Indy & Wich a rapper Phat.
Velký význam pro další rozvoj hip-hopu u nás mel bezpochyby trídenní festival venovaný ciste tomuto hudebnímu žánru, jehož 1.rocník se konal v roce 2002 v Pardubicích. Na nem mohli návštevníci shlédnout krome širokého zastoupení domácích MC's a DJ's, také zahranicní kapely. Festival krome hudby nabízí lidem i ostatní aspekty tohoto stylu, které bezpochyby k hip-hopové kulture patrí, jako je napr: Graffiti, Breakdance a Beatbox. Akce si získala casem evropský vehlas a s nemeckým Splashem dnes patrí k nejvetším Hip-hopovým akcím v Evrope.
V roce 2004 vychází CD kontroverzních Supercrooo (Phat&Hack), které hudební vydavatelství album nejprve odmítla vydat pro obscénnost. Práve Supercrooo, PSH a label P.A.trick records lze považovat za hybnou sílu ceského hip hopu.
V roce 2005 nastupuje na scénu mnoho dalších ceských a moravských raperu, o kterých se dá ríct že nastartovali novou éru tzv. gansta rapu. Jsou to hlavne Marpo(paranormalz records) a Tafrob(Blind Deaf). Tento druh rapu je však v Cesku (vzhledem k jeho geografické poloze a tedy takrka absenci elementu typu ghetta, mafie, kuplírství) ponekud neopodstatnený.
V roce 2007 prichází na scénu velmi progresivní label Bigg Boss pod vedením Vladimira 518. Svou neobycejnost a jisté oproštení od starých, zažitých a neprogresivních tendencí dal najevo svým první releasem. Byla jím deska Neurobeat od kontroverzní skupiny umelcu, jež již za hip hop považovat spíše nelze, a sice Sifonova WWW. Ve stejném roce konecne vydává své sólo i La4, mnohdy mylne považovaný za clena skupiny Indy & Wich.
V roce 2008 vydává sólové album Jay Diesel(Skoop), Vladimir 518 z PSH a Hugo Toxxx ze Supercrooo. Na ríjen je plánován projekt 20ers, mapující 20 let ceského hip hopu a 17. listopadu vyjde zatím nediskutované CD Orikoule, na nemž spojili své síly rapper Orion z PSH a James Cole ze Supercrooo.
V roce 2008 vzniká první dokumentární film mapující hip hop v CR pod názvem Ceská RAPublika. Premiera filmu je 28.11.2008.


Kultura převolných kalhot, ( PRÝ SE TAKTO OBLÉKALI AMERIČTÍ VĚZNI ) dresů s rozličnými nápisy, sebevědomí se snahou po osobitosti projevu, jistota z příslušnosti ke skupině, pouliční taneční vystoupení, nevázané malby po čemkoliv co přináší trochu napětí a adrealin- projev graffiti, masivních ozdob, kde nestačí finanční zdroje na masivní zlaté řetězy, ale i nevázané chování gangů, vyhledávání drog, cracku, kokainu i zasahování do politiky.

Snad takto můžeme charakterizovat HIP HOP. Termín, jež se skládá z HIP - což značí módní, současný a HOP - označení pro osobitý pohyb, tanec.

Charakterizování toho našeho českého HIP HOPU by bylo v něčem mírnější a v něčem specifičtější. Nevytváří se zde příliš mnoho gangů se zlatými řetězy ( to naše postkomunistická přítomnost neufinancuje ), umění graffitů se převážně specifikuje na ničení omítek s nepříliš nápaditými rádoby kresbami, s pouličním tancováním, je možné se setkat na náměstí některých východoněmeckých měst spíše s komerčním účelem čepicového vybírání a vzhledem k tomu, že vlastně nejsou HIP HOPOVÉ gangy, není i společné propadání kokainu. Žel jsem ještě nenarazil na sofistikovanou českou HIP HOPOVOU poezii a zdá se mi, že ani nenarazím. Na hip hopovou filozofii oblékání však narazíme na každém kroku, jež se však spíše pojí s módou než pocitem příslušnosti k nějaké filozofii. Je nutné však přiznat, že je to oblékaní osobité, ležérní, relativně čisté a individuální. Štítky chlapeckých čepic obrácených frajersky vzad podtrhují jejich mladistvou osobitost.

A zeptáte-li se, co je vlastně hip hop, jak vznikl a co zapříčinilo jeho obrovskou popularitu, pokusím se k vám promluvit slovy Tomáše Neubauera, jež se mi zdají zcela prověřeně zasvěcené.

" Pod pojmeme hip hop si většina lidí představí hudbu - pomalé beaty ( terminus technicus charakteristického hip hopového rytmu ) a agresivní projev mluveného slova. Muzika je ale jen jeden z prvků, které pojem hip hop sdružuje. Je to spíše kultura a životní styl .

K hip hopu se řadí mnoho dalších činností provozovaných na ulici a ve velkoměstech, tam, kde vlastně tento styl vznikl. K již zmíněné hudbě, ať již reprodukované ( D-jing), nebo zpěvu ( rap), patří grafický projev známý jako graffiti, akrobacie či tanec označovaný pojmem breakdance, nebo B-boying a umění napodobovat různé zvuky a rytmické hudební nástroje pomoci úst a mikrofonu, tzv.beatbox."

Velmi pěkně popisuje ve své knize HIP HOP FOREVER Martin Fiedler prostředí i již zmíněnou atmosféru, ve které HIP HOP vzniká.

" Děti BRONXU, ghetta v srdci světové metropole NEW YORKU, se začátkem sedmdesátých let jako první nakazili virem hip hopu. Mladí New Yorčané

tak dostávají jedinečnou možnost , jak na sebe upozornit. Mají možnost vyjádřit svoje názory, protesty, pocity, prostředí, ve kterém žijí."

Ano, bylo to prostředí bídy, rasového utlačování, prostředí touhy po svébytnosti, národním i osobním uznání. Politické problémy - honba za komunisty, Vietnam, sociální problémy - to vše se stávalo zdrojem určité revolty ať již v kultuře HIPPIES či kultuře HIP HOPU.

Právě zde musíme hledat atmosféru, která vede k pohodlnému víceúčelovému oblékání fandů hip hopu, jejich touze na sebe upozornit - graffiti či rapovému zpěvu. Převážný nedostatek finančních zdrojů vedl místo ke vzniku kapel k osobitému vzniku " MASTER OF CEREMONIES", zkráceně řečeno MC, manipulátorů s mikrofonem a převážně dvěma zvláště upravenými mikrokfony vytvářejících ovzduší tanečních zábav a mejdanů.

K prostředí vzniku také patřila mladá radost, vynalézavost, snaha se "blejsknout" před kamarády či příslušníky jiných gangů dovednými figuracemi breakdance či elektric boogie. Nášivky na zádech bund tanečníků dokumentovaly jejich příslušnost ke skupině, místu či jejich přezdívku. Téměř nikde se v rozličných pojednáních nehovoří o pohlaví. Jako by se ženský prvek vytratil , jako by taneční soutěživost, plná náročných skoků, poskoků, točení na hlavě své nebo kamaráda k dívkám, ženám nepatřila. Jakoby tato skupina mládeže byla pouze konzumující, ale neurčující a nerozvíjející.



Charakteristika tance

Již několikrát jsem říkal, že HIP HOP není jen tanec, ale je to životní styl a kultura a tanec je pouze jednou z jejich aktivit. Nemůžeme zde hovořit o přílišné sexuálnosti a vytváření vztahů mezi pohlavími, navozených obsahem tohoto tance. Spíše přátelství, kamarádství, skupinové svazky než svazky mezi jedním chlapcem a jednou dívkou navozuje toto tancování.

Tím nechci říci, že by bylo bezpohlavní, ale milostný dialog zde není na prvním místě. Z dívek se nestávají mužatky, ale jejich pel předstírané nevinnosti, milostné hravosti a provokace zde není dominantním. Spíše trocha "drsňáctví", snaha se vyrovnat chlapcům v akrobatice tance, navozuje taneční atmosféru.



Rady a porady:

i zde začínáme energicky a s dobrou náladou
na přesnosti pohybů, směrů, intensity tolik nezáleží, pohyby však musí mít obsah, nesmí být vyumělkované. Tedy raději s větším temperamentem než s obavami a nesměle
poslouchejte hudbu, její tok a náladu a dle toho volně tančete
tančí celé tělo . Hlava, ruce, nohy, trup . Podávejte se !!!!
neumíte-li tančit HIP HOP, přiznejte si, že jste i myšlením trochu staří
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama